Onze zorg
LEERLINGENZORG OP DE RUYTER
De Ruyterschool is een kleine school in een klein dorp. Ouders vinden
het heel belangrijk om hun kind op de Ruyter naar school te laten gaan
i.v.m. de sociale contacten.
Wij hebben een brede ervaring met zorgleerlingen. We hebben leerlingen
met een visuele beperking, auditieve beperking, stoornissen in het
autistisch spectrum, ADHD, leer- en/of ontwikkelingsstoornissen
succesvol begeleid. Zo stralen wij ook uit een school te zijn waar alle
kinderen welkom zijn.
De extra zorg wordt in de klas gegeven. Het team heeft zich ontwikkeld
in wat een leerling nodig heeft en hoe dat binnen de groep georganiseerd
kan worden. Door wetenschappelijk onderzoek/ontwikkelingen en nieuwe
inzichten blijft de professionalisering altijd actueel binnen onze
school.
Door te werken met groepsoverzichten en groepsplannen voor rekenen,
spelling en technisch lezen voldoen we aan de onderwijsbehoeften van de
leerlingen. Er zijn ook leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.
Het ene kind heeft meer tijd nodig, vergrotingen, verlengde instructie
of meer oefening en het andere kind heeft meer uitdaging nodig. Voor die
kinderen hebben we Spaans, schaken en werken we met de digitale
leerschool.
Wij werken met drie aanpakken
De leerlingen worden ingedeeld in de aanpak die
het beste voldoet aan de onderwijsbehoefte van de leerling. Om de
sociale-emotionele ontwikkeling van de kinderen te volgen gebruiken we
het digitale volgsysteem van Seol.
Het team signaleert de zorg en meldt de leerling aan bij het
ondersteuningsteam. Dit team komt iedere maand bijeen en dan worden de
te nemen stappen
afgesproken. In dit team zitten de directeur, IB er, ambulant
begeleider van REC 4, de schoolverpleegkundige en de
schoolmaatschappelijk werk.
Van iedere leerling hebben we een digitaal dossier in Esis. Daarin
worden alle gesprekken, registraties, resultaten, absenties, individuele
plannen
bijgehouden.
Aanpak 1
is voor die leerlingen die wat extra’s kunnen gebruiken, ze profiteren
té weinig van het aangeboden lesaanbod en krijgen verlengde instructie,
herhaalde oefening en soms ook aanpassing van het aanbod. De leerlingen
die een eigen leerlijn hebben zitten ook in deze aanpak. Ondanks deze
aanpak kan er een leerachterstand ontstaan. Kinderen met een arrangement
worden begeleid door de IB er of een ambulant begeleider vanuit het
betreffende cluster.
Aanpak 2
is voor die leerlingen die genoeg hebben aan het lesaanbod wat aangeboden wordt. Ze gedijen prima bij wat er aangeboden wordt.
Aanpak 3
is voor die leerlingen die een voorsprong hebben of weinig instructie
nodig hebben bij een of meerdere vakgebieden. Zij hebben verrijking
nodig en zijn in staat om zelfstandig te leren en lesstof over te slaan
omdat ze dat al beheersen. In de methodes zit al veel verrijkingsstof
maar voor een excellent groepje is dit té weinig. Voor die leerlingen
hebben we Spaans, schaken en de digitale leerschool.