Onze visie - Onze Missie - Ons Motto

Voor basisschool De Ruyter staat het woord SAMEN centraal. Omdat wij
vinden dat samenwerken zorgt voor kwaliteit en daarmee voor de best
haalbare resultaten. Zo worden voor elk kind op onze school de kansen
gecreëerd om zijn of haar doelen en ambities in onze maatschappij waar
te maken.
SAMEN ZORGEN VOOR KINDEREN
Onze school en ouders werken samen: de leerkrachten zijn de
onderwijsdeskundigen, de ouders ervaringsdeskundigen. Samen hebben we
vertrouwen in de ontwikkelingsmogelijkheden van elk kind, zien hun
talent en ´halen eruit wat erin zit`.
Met ouders van nieuwe leerlingen bespreken we de intekenlijst. Afstemmen
gebeurt ook met de leidsters van peuterspeelzaal de Ruyter.
Wij houden u zo goed mogelijk op de hoogte met de website,
nieuwsbrieven, inloopavonden en gesprekken. Uw betrokkenheid bij de
school en schoolactiviteiten wordt erg op prijs gesteld. We ontmoeten u
graag in school, op het plein en bij vieringen. Uw betrokkenheid geeft
ook een positief signaal aan uw kind.
Bij het verlaten van De Ruyter wordt elk kind individueel met de gekozen
middelbare school besproken en wij volgen hun vorderingen tot
hun diplomering.
Voor een goede ontwikkeling hebben
kinderen een veilige omgeving nodig. De Ruyter is een school waar
kinderen, leerkrachten en ouders zichzelf kunnen zijn, elkaar
respecteren ongeacht de verschillen die zij met zich meedragen. Voor
veiligheid zijn ook structuur en regels nodig; wij zijn een school waar
we elkaar het goede voorbeeld geven. Samen zorgen we ervoor dat iedereen
zich veilig voelt en erkend wordt.
Onze kinderen leven in een wereld die
hen alle kansen biedt om zich te ontwikkelen; daarvoor is samen kunnen
leven en werken van groot belang. We leren kinderen hoe ze samenwerken
(coöperatieve werkvormen, tutor lezen), hoe ze samenspelen (in de groep,
met gym en op het plein). Ook leren wij kinderen systematisch hoe je
vertrouwen in jezelf en de ander kunt ontwikkelen en hoe je zorgzaam
kunt zijn voor elkaar. We putten hiervoor uit onze methode 'Leefstijl'. De sociaal emotionele ontwikkeling bespreken we expliciet tijdens het ouder-kindgesprek in november.
Wij kijken niet zozeer naar de tekorten
in kinderen maar handelen naar hun onderwijsbehoeften en zorgen
planmatig voor de realisatie. Wij herkennen en erkennen ook onze grenzen
in de begeleiding van kinderen. In ons schoolondersteuningsprofiel
stellen wij onze zorgmogelijkheden vast, waarbij we indien nodig externe
deskundigen betrekken.
SAMEN ZORGEN VOOR ELKAAR
We benutten elkaars kwaliteiten en
talenten. Dit geldt voor kinderen, maar ook voor ons team. Wij voelen
ons verantwoordelijk voor de kinderen èn voor elkaar. Wij weten dat wij
onze ‘belangrijke opdracht’ alleen in teamwork kunnen waarmaken.
Teamleden leren door elkaar te bevragen, door collegiale consultatie.
Leerlingbesprekingen, studiedagen en teamvergaderingen zijn activiteiten
voor het hele team.
Kinderen leren veel van, aan en met elkaar. Hoe
we met elkaar omgaan leren we met behulp van onze school- en
groepsregels en door het goede voorbeeld te geven. Kinderen leren elkaar
lezen en schaken, talenten worden ontwikkeld in de lessen en bij de
creatieve vakken (tekenen, blazersklas, handvaardigheid). De
leerkrachten zetten een aantal coöperatieve werkvormen in t.b.v. samenwerkend leren en zelfstandigheid.
We zorgen ook voor een prettig
schoolgebouw. We houden ons plein netjes en ruimen met de ‘Maas &
Waalse schoonmaakdag’ het zwerfafval in de omgeving van de school op.
SAMEN ZORGEN VOOR GOED ONDERWIJS
We stellen doelen: voor de gehele stichting, onze eigen school, per groep en per kind.
Bij alle ontwikkelingsgebieden geldt dat wij weten wat onze kinderen nodig hebben.
Systematisch volgen wij de leerlingen in
hun ontwikkeling. Door regelmatig te toetsen en scherp naar kinderen te
kijken, zijn wij goed op de hoogte welke zorg onze leerlingen nodig
hebben. Door ons leerlingvolgsysteem, waarin we kinderen methodegebonden
en methode-onafhankelijke toetsen (CITO) laten maken, hebben we alle
kinderen goed in beeld. De toetsresultaten worden met ouders besproken
tijdens rapportgesprekken en individuele tussentijdse gesprekken.
We werken planmatig, met behulp van
onze groepsplannen proberen we alle kinderen zo lang mogelijk minimaal
bij de basisstof te behouden. Leerlingen krijgen instructie en
verwerking op maat. Hierbij maken we gebruik van het Activerende Directe
Instructie Model (ADIM).
In de klas bestaan verschillende
routines waardoor voorspelbaarheid ontstaat en de kinderen om kunnen
gaan met uitgestelde aandacht. Hiervoor gebruiken we bijv. de
dagritmekaarten, het lesrooster op het bord en het vragenblokje.
Kennis verwerven, vaardigheden leren, denken, aangaan van relaties en je (zelfvertrouwen)
ontwikkelen kan niet zonder taal. Het taalonderwijs heeft dan ook een belangrijke plaats in ons
hele onderwijsaanbod. We hebben veel aandacht voor lezen, woordenschat, spelling en
begrijpend lezen.
SAMEN ZORGEN VOOR KWALITEIT
We willen kwalitatief goed onderwijs, op
alle gebieden, zowel cognitief als sociaal-emotioneel. Wij stellen ons
zelf en de leerlingen hoge èn reële doelen. We volgen onze resultaten
kritisch. We werken met geschoold en ervaren personeel, met methodes die
up-to-date zijn en in een prettige werksfeer.
Uit de toetsgegevens van de kinderen
komen ontwikkelpunten per groep en voor de gehele school. Samen met de
verbeterpunten die we uit vragenlijsten en quickscans halen, zetten we
dit om in acties in ons jaarplan. Door continu te analyseren en
evalueren en met ons WMK-systeem (Werken Met Kwaliteitskaarten) waarin
we de kwaliteitszorg borgen, zorgen we ervoor dat we op het juiste
niveau blijven. Daarmee geven we elke leerling de basis die bij het kind
past en waarmee het verder kan in het leven.